A vállalkozás működik, de egyre több problémával szembesül a cég vezetése. Nem fizetnek időben a partnerek. Csökken a vásárlóerő, ezért csökken az árbevétel is. A fizetnivalók egyre csak gyűlnek, lassan már a cég működését veszélyeztetik. A cég vezetése tehetetlenül nézi az eseményeket.
Be kellene avatkozni, de hogyan?
Ahhoz, hogy a beavatkozás sikeres legyen, azaz a válságmenedzselés sikeresen végrehajtható legyen, sürgősen lépni kell. Először annak az okát kell megkeresni, hogy a vállalkozás miért került válsághelyzetbe.
Más intézkedésekre van szükség akkor, ha a válsághelyzet a cég hibás, esetleg gazdaságtalan működése miatt állt elő, és másra akkor, ha a válsághelyzetet külső körülmények (például partnerek nemfizetése) idézték elő.
Ha a kialakult válsághelyzet alapvetően pénzügyi okokra vezethető vissza, tehát partnerek tartoznak a vállalkozásnak, esetleg a vállalkozás nem megfelelő adminisztrációs rendje és a belső ellenőrzés hiányosságai miatt a pénzek egész egyszerűen „elfolynak”, ebben az esetben pénzügyi válságmenedzselés hajtandó végre.
Ha a válsághelyzet a vállalkozás nem megfelelő üzletpolitikája, hibás üzleti tervezés, megváltozott piaci viszonyok miatt alakult ki, akkor a pénzügyi válságmenedzselés mellett általában szükség van a vállalkozás egészének újragondolására, a cég alapvető átszervezésére. Ezt a tevékenységet változásmenedzselésnek hívják, ez egy hosszabb ideig tartó folyamat, hogy utána a cég gazdaságosan működhessen tovább.
Hogyan lehet kideríteni, hogy mi idézte elő a válsághelyzetet?
Ki az, aki a felmerült problémákat kezelni tudja, és hogyan?
Ahhoz, hogy a probléma behatárolható legyen, szükség van az előző pontban ismertetett átvilágításra. Válsághelyzet esetén ez általában a cég likviditási helyzetének feltérképezésére, és a kintlévőségek számbavételére összpontosul. Ha ezek a számok ismertek, akkor lehet kidolgozni egy vészforgatókönyvet.
A tapasztalat azt mutatja, hogy kritikus helyzetben a vállalkozás vezetése önerőből ritkán tudja megoldani a problémát. Egy jó válságmenedzser, a cég vezetésével együttműködve általában úrrá tud lenni a bajokon, ha a kellő időben, és nem az utolsó pillanatban szólnak neki.