A VOE több tagja vett részt előadóként a konferencián, a válságmenedzsment témakörön belül rendkívül aktuális kérdéseket jártak körbe, előadásaik kimagaslóan sikeresek voltak, az általuk megosztott információk pedig rendkívül hasznosnak bizonyultak a hallgatóság számára.
Dr. Boda György (partner, Boda & Partners Kft.), Dr. habil Kiss Ferenc (kutatási és fejlesztési igazgató, Információs Társadalomért Alapítvány), Thék Regina (Senior partner, Boda & Partners Kft.), Láncz Gábor (partner, Láncz & Partners Kft., VOE tag): “A TUDÁSTŐKE JELENTŐSÉGE A VÁLLALATOK TERMELÉKENYSÉGÉBEN” című előadás során megismerhettük, hogy a magasabb termelékenységű vállalatok jóval nagyobb tudástőkét halmoznak fel. Mert nem az tud felhalmozni, amelyiknek sok a tőkéje, hanem amelyik „okos” és tud a rendelkezésre álló tőkéjével mit kezdeni, alkotni. A nagyobb tőkeállománnyal tudnak az alkalmazottaik számára nagyobb tőke-felszereltséget biztosítani, és így lesz az ő munkájuk hatékonyabb. Ezért a növekedés igazi forrása nem a felhalmozás, hanem a tudás, amely döntően a munkához kapcsolódó növekedést gyorsító tényező. Az előadás különösen nagy érdekessége volt, hogy a tudástőke értéke kimutatható, azaz pontosan számszerűsíthető egy vállalaton belül a tudástőke, mint vállalati vagyonelem.
Magyari Katinka (Turnaround EMBA, VOE tag, Magyari-Audit Kft., MCGROUP), Varga Zsuzsanna (Turnaround EMBA, VOE tag, Interstuhl Büromöbel GmbH, MCGROUP), Dr. Katits Etelka PhD (pénzügyi turnaround szakértő, VOE tag, Pannon Egyetem), Jámbor Balázs (Pannon Egyetem), Dr. Szalka Éva PhD (Széchenyi István Egyetem): “A VÁLLALATI VÁLSÁGKEZELÉS ÉS ELKERÜLÉSI MEGOLDÁSOK TANÁCSADÓK SZÁMÁRA” című előadásukban igazolták, hogy a vállalati fordulatkezelés (turnaround management) szerepe felerősödött a jelenlegi válság-sorozat hatására. A jelen helyzet nem csak a turnaround szituáció azonosítását igényli, hanem a tanácsadói munka digitális eszköztárának és módszereinek további bővülését is, amelyek ezt segítik. Ismertették a már használt módszereket/eszközöket – a FINel pénzügyi szakértői rendszer turnaround controlling részét, és az SMESBJ okos applikáció korai figyelmeztető és cégkockázati modulját – melyek segítenek nemcsak a válságmegelőzésben, hanem a látens és kifejlett válság felismerésében is.
Előadásukban megemlítették azt az MCGROUP Tanácsadói csapat által használt saját Management Controlling módszert, mely a válság- vagy/és turnaround menedzselést igénylő helyzet felismerését követően, konkrét gyakorlati útmutatót ad – más tanácsadóknak is – például a Vezetői-, Operatív-, Eszköz-, és Pénzügyi- szerkezetátalakítási stratégia cégspecifikusan kombinált vállalati alkalmazásának megvalósításában.
Az előadáson elhangzottak is megerősítik a VOE és a Budapesti Metropolitan Egyetem közös szervezésben már 2015. óta elindított Executive MBA for Turnaround Management szakirányú továbbképzés jelentőségét, az itt megszerezhető tudás fontosságát, mert a szakértő hozzáállás, a sikeres menedzselés, a problémák professzionális kezelése válságos vagy/és turnaround helyzetben nélkülözhetetlen.
A szekcióban további több érdekes ismeretre is szert tehettek a résztvevők.
Dr. Nagy Györgyi (Tribus Trust): “A (NEM ÜZLETSZERŰ) BIZALMI VAGYONKEZELÉS GYAKORLATI ALKALMAZÁSA” című előadásában a vagyonkezelői feladatokról és funkcióinak előnyeiről, hasznosságáról hallhattunk, kitérve azokra a válságot hordozó helyzetekre is, amikor az örökhagyó rendezetlen helyzetet hagyva maga után, mely nem csak a családi viszonyok eddigi rendezettségét, de magának a cégvagyonnak a további működését is ellehetetlenítheti.
Kovács Ildikó Éva PhD (MATE) és Dr. Poór József DSc., CMC (SJE): “A KORONAVÍRUS KUTATÁS HÁROM HULLÁMÁNAK EMPIRIKUS EREDMÉNYEI TANÁCSADÓI SZEMSZÖGBŐL” című előadásában megismerhettük, hogy a koronavírus járvány kitörése nyomán létrejött válsághelyzet milyen kihívásokat jelentett és milyen változásokat idézett elő a hazai szervezetek emberi erőforrás menedzselési gyakorlatában, milyen jellemző megoldások voltak azonosíthatók, valamint mindez milyen tanulságokkal szolgál a tanácsadói munkára nézve. Mert a kialakult helyzet jelentősen érintette a munkaerőt és annak alkalmazási feltételrendszerét, az emberi erőforrások menedzsmentjében újszerű hozzáállást és megoldásokat kikényszerítve. Így például soha nem látott mértékben gyorsult fel az otthonról végzett munka (home-office) elterjedése is.
Dr. Hegedüs Henrik (HSZOSZ):“VÁLTOZÁS- ÉS/VAGY VÁLSÁGMENEDZSELÉS, AVAGY A XXI. SZÁZADI VEZETŐ DILEMMÁI” című előadásában ismertette, hogy megfelelő stratégia-alkotással egy válság könnyebben kezelhető, tudva azt, hogy magát a stratégiát is meg lehet változtatni menet közben bizonyos pontokon, az „újra tervezés” módszerét alkalmazva, mert azon szervezetek, amelyek stratégiai megközelítést alkalmaznak a krízis kezelésére, proaktívvá válnak a válság menedzselésében, a folyamatos visszacsatolás eredményeként beavatkoznak a folyamatokba. A krízismenedzsment még soha nem volt ennyire fókuszban – kiemelten a számítástechnikában, az oktatásban, az egészségügyben, a gyógyszeriparban, a logisztikában −, mint a Covid-19 kapcsán. E helyzet elmúltával, a gazdaságban, a szervezeten belüli konszolidációnak, – átfogva a legkülönbözőbb pozitív vagy negatív hatásokat-, a gyors reagálást fenntartva a változásmenedzsment irányába kell elmozdulnia.
Kérdés az, hogyan lehet minderre felkészíteni az adott személyiséget, hogyan válhat egy vezető igazi nagymesterré, a racionális és a hatékony vezetőből a napjaink intuitív és kreatív vezetővé, változás – illetve válságmenedzserré és tanácsadóvá.
Gratulálunk a szervezőknek a színvonalas lebonyolításhoz, az előadóknak a sikeres szerepléshez, a konferencián résztvevők számára ez egy rendkívül emlékezetes nap marad.