PP Konferenciaközpont és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közös rendezésű „Generációváltás a cégben – Családban marad vagy idegené lesz?”
konferencia
Budapest, 2021. február 4.
A beszámolót írta: Turba Attila Ügyvezető Igazgató
Azok az idők már elmúltak, amikor legtöbben azt gondolták a generációváltásról, hogy csak egy szűk réteget érintő, valamiféle szerencsétlen időszakról van szó, amit valahogy át kell vészelni, aztán minden mehet tovább, ahogy szokott.
Ez a konferencia téma maga is több éves múltra tekint vissza. Jelezve ezzel is azt, hogy ma már megkerülhetetlen témaként tartjuk számon a cégekben ciklikusan ismétlődő legfontosabb változási projektet, a legkésőbb, úgy egy emberöltő elteltével kérlelhetetlenül újra meg újra bekövetkező generációváltást. Persze egyáltalán nem törvényszerű, hogy egy emberöltőnek el kell telnie ahhoz, hogy egy tulajdonos úgy döntsön, leteszi a lantot, vagy új kihívásokat keres az életében, és megindítja a cégében az utódlási folyamatot. Mint azt Salzmann Zoltán bevezető előadásában elmondta, ma Magyarországon már nem csak a rendszerváltáskor vállalkozóvá vált „nagy öregek” cégeinél aktuális a váltás. Van egy másik, jól körül határolt vállalkozói réteg, a mai ötvenes korosztály, akik közül szintén sokan átadnák a cégüket, vagy mert mást szeretnének csinálni, vagy mert élvezni akarják a munkájuk gyümölcsét. Ezeknél a korosztályoknál, vállalkozásoknál más-más kihívásokkal kell szembenéznie a generációváltóknak és a váltást támogató tanácsadóknak egyaránt.
Ezekről a kihívásokról aztán esett szó a nap folyamán bőséggel.
Dr. Noszkay Erzsébet egy friss kutatás eredményeit tárta az érdeklődők elé, amelyben azt vizsgálta, hogy a COVID helyzetre hogyan reagáltak a kkv-k, milyen innovatív megoldásokat inspirált a szektorban a rendkívüli időszak. A vizsgált cégek közt sok családi vállalkozás volt, és újra bebizonyosodott, hogy a családi vállalkozások a vész idején valahogy ütésállóbbak, mint a többi cég.
A nap elején elhangzó két előadást még további tizenkettő követte. A konferencia igazi csemege volt a téma iránt nyitott és érdeklődő hallgató számára. A megszólaló tanácsadók és szakértők több aspektusból megvilágították a generációváltás kérdéskörét. Hallhattunk jogi, szervezetfejlesztési, család központú megközelítéseket, de szó esett cégszerkezet átalakításról, cégértékelésről, a cégeladás célszerű lépéseiről, buktatóiról.
A konferencia hitelességét a meghívott érintett vendégek beszélgetései tették egyértelművé. Megjelent a beszélgetésekben a családi rendszer több generációjának élménye, megélése. Az átadók és átvevők szemszögéből is meghallgathattuk a felkészülésről, felkésztésről a változás időszakáról őrzött emlékeket. Tanulságos és valószínűleg kordokumentumnak számító beszélgetést hallhattunk nagy múltú vállalkozók között. Demcsák Mária a Piac&Profit alapítója és Gablini Gábor a Gablini Kft tulajdonosa meséltek egymásnak és nekünk pályájuk kezdeteiről, gazdag tapasztalataikról és arról, hogyan, milyen értékek mentén gondolkodnak és tesznek a világ jobbításáért napjainkban is a „nagy öregek”.
A konferencia újfent bebizonyította, hogy a generációváltás ma forró téma, hiszen jó esetben minden vállalkozó volt, vagy lesz legalább egyszer átvevő és átadó. Ha egy cég az első vagy második generációváltásnál olyan sikeres megoldásokat tud kidolgozni, amelyek biztosítják, hogy a vállalkozás a váltás után minőségi javulást, akár növekedést produkáljon, megalapozhatja a hosszú távú sikereit és nagy lépést tesz fenntartható fejlődés irányába.
A konferencia kulcsfontosságú gondolatai közt érdemes megemlíteni, hogy a generációváltás sikerének esélyeit azzal növelhetjük, ha minél hamarabb elindítjuk a folyamatot. Akadhat ugyan olyan cég, jellemzően a mikrovállalkozások között, amely önerőből megoldja az átadás-átvétel feladatait, de a legtöbb esetben, különösen a mikrovállalkozásnál nagyobb cégméretnél érdemes külső segítséget igénybe venni. Célszerű mások tapasztalatait meghallgatni, megosztani a dilemmákat hasonló helyzetben lévő vállalkozókkal, de legfőképpen egy szimpatikus és hiteles tanácsadóval szerződni, hogy sikerre vigyék az alapítás után a cég életének legnagyobb eseményét a generációváltást.