„Kockázattűrő vállalati modell – Verjük le a krízisálló cölöpöket!”
PP Konferenciaközpont és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közös rendezésű konferenciája
Budapest, 2021. május 20.
A beszámolót írta: Dr. habil. KATITS Etelka PhD
A Változás- és Válságmenedzserek Országos Egyesülete a konferencia szakmai partnereként, és tiszteletbeli elnökünk, Prof. Dr. Noszkay Erzsébet előadóként vett részt.
A konferencia szakmai programjában szereplő 14 előadó két alapvető nézőpontból közelítette meg a rendkívül aktuális és izgalmas témakört:
- A vállalati adatbázisok és minták vizsgálata.
- A módszertanok és eszközök széles tárházából célirányos és indokolt választás.
Először egy áttekintést kaptunk a járvány okozta válság üzleti kockázati tényezőiről, amelyek a következő 4 csoportba sorolhatók: gazdasági, pénzügyi, piaci és működési kockázatok. A vezetői vélemények elemzésének legfőbb eredménye az volt, hogy a fenyegetettség a nagy és multinacionális vállalatok esetében mérsékelt volt, ellenben a KKV-szektorban jelentős volt. A gazdasági válságtényezők mellett megjelentek olyan speciális/megkülönböztető tényezők – ezekre több előadó is kitért – amelyek a cég fittségét fokozták a túlélésben.
Egy másik előadásban betekintést kaptunk abba, hogy a pénzügyi, működési, stratégiai és compliance kockázatok hogyan befolyásolják a szabad pénzáram nagyságát, s ezáltal a tulajdonosi értéket. Napjainkban a kockázatok megértése és menedzselése nélkül már nem működtethető egyetlen cég sem! Tehát a kockázat megértése nélkül nincsen értékteremtés.
A hitelintézeti kockázatcsökkentő megoldásokról – hitelkeret, árfolyamkezelés és biztosítás – is kaptunk értékes információkat a KKV védőhálójának erősítése érdekében. Ezt az előadást logikusan követte a hitelintézeti adósminősítés legfontosabb követelményének, a fizetőképesség fenntartása érdekében a követeléskezelés egy innovatív, automatikus, intenzív, s egyúttal a preventív számlamonitoring és finanszírozás módszeréról szóló színvonalas előadás.
Majd egy vállalatépítési szakértő szerint a kockázattűrő vállalati modell felépítése a kontrollal kezdődik. Ennek eredményességét vállalati esetek bemutatásával igazolta.
Megismerhettük az országos mentorprogramban résztvevő vállalkozások mintájának vizsgálatából a válság szülte sokszínű, kreatív új üzleti modellek jellemzőit, amelyek a kockázatkezelés támogató tényezői. A közismert és a vállalkozás teljes egészét felölelő CANVAS üzleti modell logikája szerint vizsgálták a vállalkozásokat, s a következő kérdésre keresték a választ: Ahol csak részben, vagy nem tudták kezelni a kockázatokat, ott mely tényezőkön kellett hangolni? A válasz: Az erőforrások újragondolása és a vállalkozói önismeret. Az előadó végül kiemelte a nem kockázattűrő és a kockázattűrő vállalkozások jellemzőit.
Ezután megoldások és ötletek sorát kaptuk a cégvagyon biztonságba helyezése, a több cégből álló cégbirodalom és az adóoptimalizálás témában, majd pedig az IT kockázatokról és azok beruházásmentes kezelése területén.
Ezt követően került sor tiszteletbeli elnökünk, Dr. Noszkay Erzsébet professzor asszony előadására, amelyben először összehasonlította a pandémia három – pánik, harcedzettség és növekvő kockázattűrő képesség – szakaszában vizsgált vállalkozások alapvető jellemzőit, s megosztotta tapasztalatait a 3. hullámos cégesetek elemzésével kapcsolatban. Az utóbbi esetben kiemelte az új együttműködési formák kialakulását, a válságterv készítésének fontosságát és a digitalizáció elkerülhetetlenségét a munka-, az ügyfél- és a kommunikáció folyamatában. Külön kitért a zoom out-zoom in új tervezési módszer kialakításának szükségességére, előnyeinek és tartalmának bizonyítására. A kockázattűrő vállalkozás módszerének igazi titka: a szemlélet! A bizonytalanság, a kockázat kezelését mozgás stratégiával lehet megvalósítani, amely rugalmas marad a sebesség dacára. A sebesség technikai támogatója a digitalizáció, míg a rugalmasság garanciája a zoom kettős nézőpontja. Végül pedig néhány digitalizációs javaslatot (produktivitás növelése a rövidtávú költségcsökkentés helyett, ügyfélcentrikus CRM, kommunikációs utak támogatása, technológiák integrálása felhő alapú megoldásokkal).
A következő előadás az emberi tényezővel foglalkozott: Mi történik akkor, ha egy cégtulajdonos vagy kulcsember tartósan beteg, vagy a legrosszabb történik vele? Itt vagyonbiztosítási, jogi, személyi és szolgáltatás alapú egészségbiztosítási megoldásokról hallhattunk.
Ezután külön előadásban szó esett a pandémia alatt született és megszűnő vállalkozások számának alakulásáról negyedéves bontásban. A kockázati index változása a turizmus, vendéglátás ágazatban volt a kiugró, míg a legstabilabb a feldolgozóipar, mint ágazat volt. Az előadó hangsúlyozta a cégek számára a prevenció eszközeként a céginformációkat, vagyis a pénzügyi és a cégadatok vizsgálatán, valamint a fizetési szokások nyomon követése mellett a partner monitoringot, az ügyfélkapcsolati hálót, a pozitív és a negatív információ napi követését. Tehát a bizalom nem elég!
Egy nagyon dinamikus egyéniségű előadó egy szemléletes prezentáció keretében azt javasolta, hogy a cég stratégiájába sürgősen be kell építeni a kockázattűrést és az alkalmazkodás-képességet. Hogyan? – 5 lépésben: tudatos megelőzés stratégiai szinten is, tartalékolni, business continuity planning, alternatívákban gondolkodni, felkészült csapat megléte.
Egy újabb megoldás egy újabb előadótól: Minőségirányítással megerősített szervezet a válság és járvány ellen. Mivel ennél alapelv a kockázatalapú gondolkodásmód a folyamatszemléletű megközelítés, a bizonyítékokon alapuló döntéshozatal, a fejlesztés (folyamatok, plan-do-check-act-kör), a vevőközpontúság, a vezetői szerepvállalás és a munkatársak elköteleződése mellett. A záró előadást egy szervezetfejlesztő, üzleti coach tartotta, s szerinte a szervezet vakcináját a tudatos vezetés jelenti. A pandémiás teljesítményt remek lehetőségnek tartja arra, hogy a vezető „gombolja újra” (emberek, pozíciók, folyamat = eredmény). „A szaktudás megfizethető, de a hozzáállás nem!” Rövid távon a hozzáállás/attitűd-próba jelenti a biztonságot, a piacmegtartást, s az új stratégiát gyorsan kell megvalósítani. Hosszú távon a bevált attitűd, az erősebb, összetartóbb csapat az új kihívásoknak is készek megfelelni egy reziliens vezetéssel. Mi az, amit megtanultunk és ami átmenthető az ÚJ NORMÁLISBA? Mi az ÚJ NORMÁLIS? – Ezt a szituáció függő vezető tudja és kezelni képes.
Összefoglalva: sok eszközzel és technikával jelentős/tetemes cég- és projekt (nem szisztematikus) kockázati faktor kezelhető és eliminálható a makrogazdasági (szisztematikus) kockázat adott szintje mellett új/váratlan kihívások esetében is.