BESZÁMOLÓ A MATEHETSZ ÉVÖSSZEGZŐ ONLINE DIÁKTALÁLKOZÓJÁNAK ESEMÉNYEIRŐL
Készítette: Sipos Betty METU –VOE EMBA Turnaround menedzsment képzés hallgatója
2021. június 10.-én került megrendezésre a Matehetsz évösszegző online diáktalálkozója. Bajor Péter projektmenedzser, a MATEHETSZ ügyvezető elnöke köszöntőjében elmondta, hogy a 2016 elején indult Tehetségek Magyarországa kiemelt projekt az idén zárul és a program legnagyobb volumenű tanulói támogató projektjei most, a tanév végén befejeződnek. A programban résztvevő diákok a MATEHETSZ konzorciumi partnere, a Nemzeti Tehetséggondozó Szervezet szervezésében képességmérést, pályaorientációs tanácsadást, kortárs rendezvényeken való bemutatkozási lehetőségeket, és személyes támogatást kaphattak a minősített Tehetséggondozó Műhely iskoláiban.
2016 óta közvetlenül a MATEHETSZ – től pedig közel 4000 tanuló kaphatott valamilyen egyedi, számára fontos támogatást. Tutorálást, egyéni tanácsadást, készségfejlesztő hétvégéket, részvételi lehetőséget nyári táborokban, mentori figyelmet, ösztöndíjat. A Tutor programban több mint 2 700 diák kapott segítő figyelmet olyan szakemberektől, akik az iskolán kívüli világból a nemzeti tehetségsegítő program keretében figyelték, támogatták a diákok előmenetelét egy-egy éven keresztül.
Az elmúlt négy évben 2000 tanuló kaphatott, mintegy 350 millió Ft értékben ösztöndíjat is, amit ki-ki a tehetsége kibontakoztatása érdekében a számára megfelelő módon használhatott fel pl. utazásra, eszközbeszerzésre.
Bajor Péter köszöntőjét a Nemzeti Tehetségprogram megvalósulásáért is felelős Novák Katalin miniszter asszony videó üdvözlőbeszéde követte, melynek során megosztotta gondolatait a résztvevőkkel a tehetségről, a tehetséges fiatalokról és segítőikről. Beszédében elmondta, hogy a sikerek eléréséhez a tehetség önmagában nem elég. Kell hozzá napi szintű szorgalom, kitartás és állhatatosság. Kellenek a kudarcok, és tudni kell ezekből felállni. Ehhez pedig szükség van erőre és támogatásra. Ezért támogatja a kormány évente 3,6 milliárd forinttal a nemzeti tehetségprogramon keresztül a magyar fiatal tehetségeket és a mögöttük álló szervezeteket és szakembereket.
A rendhagyó online rendezvényen, a pandémia miatti tartós izolációra utalva a támogatott diákok „szigetenként” csoportosulva mutatkoztak be. Az öt szigeten nagyjából olyan, rokonérdeklődésű diákok jelentkeztek be, egyenként néhány perces előadással, akik mind részt vettek a MATEHETSZ programjaiban, vagy az elmúlt évek felfedezettjei voltak. Az egyes szigeteken egy-egy junior mentor segítette a felkészülésüket, és egy, a saját szakterületén sikeres felnőtt vállalta a védnökséget.
Elsőként az Élettudomány-sziget „lakói” mutatkoztak be orvostudomány, biológia, kémia témakörökben, Prof. Dr. Kellermayer Miklós orvos, biofizikus, egyetemi tanár, a SE Általános Orvostudományi Kar Dékánja védnökségével.
Másodikként a Közösség-sziget „lakói” következtek, akik emberi együttműködések, közösségi és vezetői szerepek témakörökben tartották meg az előadásaikat. A sziget védnökeként rövid beszédet mondott Rácz Zsófia fiatalokért felelős államtitkár. Kelemen Alíz, tehetséges diák az előadásában méltatta a program során kapott vezető tréning hasznosságát.
A Világegyetem –sziget „lakói” fizika, robotika, matematikai területen mutatták meg tehetségüket, Barabási-Albert László neves fizikus, hálózatkutató, az MTA külső tagja védnöki támogatásával.
A Lélektan-sziget lakóinak bemutatkozója előtt Bajor Péter beszélt arról, hogy a MATEHETSZ tehetségsegítő programjai szakmai feladatainak és költségeinek mintegy a felét a fiatalok érdeklődésének és erős képességterületeinek fejlesztésére fordítják. A másik felét viszont a lelki harmónia erősítése, a személyiség támogatása, az érzelmi és szociális intelligencia fejlesztése teszi ki. E nélkül ugyanis nem tud kibontakozni a tehetség, és nem tud a közösség javára lenni.
A sziget tehetséges diákjai az önértékelés, önismeret, személyes fejlődés szerepét és fontosságát hangsúlyozták az előadásaikban, Dr. Kun Ágota pszichológus, PhD, a BME oktatója védnökének bevezetőjét követően.
Az előadások után Domján Gabriella a Tutor Program projektvezetője is beszélt a Tutor nyári táborok eseményeiről, és arról, hogy a résztvevő tehetséges fiatalok mennyire hasznosnak tartották az önismereti programjaikat.
Végül Horgas Eszter fuvolaművész védnöki bemutatkozását követően, a Kreatív kifejezés szigetének „lakói” bábjátékukkal és prózai előadásaikkal örvendeztették meg az élő közvetítés nézőit.
Török Beatrix, a MATEHETSZ ösztöndíjért felelős alprojekt vezetője elmondta még, hogy a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége 2016 óta tud ösztöndíjjal támogatni fiatalokat a Tehetségek Magyarországa programba beválogatottak közül. Öt kategóriában pályázhattak a gyerekek, életkortól és iskolatípustól függően ötvenezer és egymillió forint között. Legtöbben hangszereket, sport- és számítástechnikai eszközök vásárlására, tanfolyamokra, tanulmányutakra fordították a juttatásukat.
A beszámolót Molnár Janka Sára, a Világegyetem-sziget junior mentorának értékes gondolataival zárjuk, miszerint „Ha olyan célt szeretnénk elérni, amit még sohasem értünk el, akkor bizony olyan dolgokba kell fognunk, amiket még sohasem tettünk.”