„CÉGÖRÖKLÉS – IDŐBEN GONDOSKODJUK RÓLA!”
Piac & Profit Konferencia 2021. október 7.
KONFERENCIAISMERTETŐ
Készítette: Turba Attila ügyvezető igazgató
(Bodrogolaszi Rugógyártó Kft)
A magyarországi KKV-k 50%-a érintett a generációváltás kérdéskörében. A rendszerváltáskor alapított cégeken kívül egyre több cég esetében tudatosodik a cégtulajdonosokban az, hogy érdemes rendelkezni akkor is exit stratégiával, ha a cégátadást, kilépést a cégből nem feltétlenül az életkora indokolhatja.
A konferencia amellett, hogy a már többször feldolgozott témákat mélyített el, mint a cégértékelés, cégeladás vs. generációváltás, bizalmi vagyonkezelés, adóoptimalizálás, digitális fejlesztések, egy fontos gondolatot járt körbe több szempontból. Alkalmas-e a cégünk a generációváltásra, esetleges cégeladásra? Legyen az generációváltás, családon belül, vagy kívül, illetve tulajdonosváltás, azaz cégeladás. Mindenekelőtt fontos információ a cégtulajdonosok számára, hogy a COVID időszak után átalakult a befektetői környezet, a potenciális cégvásárlók, befektetők összetétele. Kitágult az a kör, akik képesek a generációváltásban közreműködni abban az esetben, ha a tulajdonos cégeladással szeretné biztosítani a vállalkozása tovább élését, és az aktív céges életének nyugvópontra juttatását.
De visszatérve az alapgondolathoz, legyen szó, családon belüli vagy kívüli, cégen belüli vagy kívüli utódlásról, vagy cégeladásról, a döntő kérdés az, hogyan tegyük a cégünket alkalmasság a váltásra? A szakértők szerint a legfontosabb a cég folyamatainak dokumentáltsága. Az átlátható, a működést jól lekövető dokumentáltság megkönnyíti a cégátadást és többszörösére növelheti a cég értékét. Itt nagy szerepe van a digitális rendszereknek, amely a cég digitális érettségét emeli a megfelelő szintre. A másik lényeges szempont a tulajdonostól független menedzsment kialakítása. Enélkül a cég nem képvisel komoly értéket a piacon, legyen bármennyire prosperáló és nyereséges.
A konferencia előadói kiváló előadásokkal támogatták azokat a kiszállni készülő cégtulajdonosokat, akik nyitottak azokra változtatásokra, amelyek az eredményes cégörökítés, cégátadás, vagy cégeladás érdekében elengedhetetlenek egy cég életében. Emellett a közvetített tudásanyaggal utat nyitott azok irányába is, akik az átvevői oldalról közelítenének a generációváltásra megérett vállalkozásokhoz.